^Powrót na górę

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim

Slide 2 Slide 6 Slide 1 Slide 3

Patron Ośrodka


Irena Sendlerowa
Uchwała Rady Powiatu...

Kontakt

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Specjalny Ośrodek
Szkolno-Wychowawczy
im. Ireny Sendlerowej
w Nowym Dworze Gdańskim

ul. Warszawska 52
82-100 Nowy Dwór Gdański
woj. pomorskie

GPS: 54.20780 N 19.13524 E

  tel. (55) 247 23 21
  fax: (55) 247 23 21
www.soswndg.pl
www.bip.soswndg.pl

Wolne lektury

Wolne lektury

Edukacyjny język obiektowy

E-podręczniki

Kynoterapia

Sentencje łacińskie

Archiwum artykułów

Statystyki

stat4u

INFORMACJE DLA RODZICÓW

Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków uczniów w Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim w roku szkolnym 2017/2018 (pdf)


Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim informuje, iż w roku szkolnym 2017/2018 ustalono następujące dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych:

  • 30.10.2017, 31.10.2017, 02.11.2017, 03.11.2017
  • 30.04.2018, 02.05.2018, 04.05.2018

Kalendarz roku szkolnego 2017/2018 (pdf)


Sok – kolorowy, apetyczny i słodki napój, który służy zdrowiu? Dietetycy są zgodni: to nie takie proste! Niektóre soki są cenne dla zdrowia, a niektóre tylko odrobinę lepsze od słodzonych napojów. Czy umiesz dokonać dobrego wyboru?

Najlepszy wybór: sok warzywny

Likopen z pomidorów obniża ryzyko raka prostaty. Sok z buraków obniża ciśnienie krwi. Przecierowe soki warzywne to duża porcja zdrowego błonnika, który pomaga kontrolować apetyt. Sok z warzyw zawiera o wiele mniej cukru niż sok owocowy, a zatem i mniej kalorii.

Najgorszy wybór: napój owocowy

To płyn zawierający znikomą ilość prawdziwego soku. Jego głównymi składnikami są woda i cukier pod różnymi postaciami. Napój owocowy jest mało odżywczy (zawiera mało cennych składników – np. witamin), w czym jest bardzo podobny do zwykłych słodkich napojów. Spożywanie go w dużych ilościach sprzyja tyciu.

A co ze stuprocentowymi sokami bez dodatku cukru?

Nikt nie przeczy, że taki sok zawiera mnóstwo witamin i przeciwutleniaczy. Problem stanowi natomiast fakt, że taki sok zawiera zwykle dużo cukru naturalnego i jest wysokokaloryczny. Szklanka soku jabłkowego może zawierać podobną liczbę kalorii do batonika. Dlatego wielu dietetyków zaleca, by ograniczać się do jednej szklanki takiego soku dziennie.

Jaki sok wybrać?

1. Sok z granatów

Zawiera największą ilość przeciwutleniaczy, które mogą zapobiegać chorobie nowotworowej i usprawniać pracę mózgu. Stwierdzono także, że regularne jego picie zmniejsza ryzyko raka prostaty.

2.  Sok z żurawiny

Prawdziwa bomba witaminy C, która wspomaga działanie układu odpornościowego. Dodatkowo zapobiega infekcjom dróg moczowych.

3. Sok z czarnych jagód

Turbodoładowanie dla mózgu! Zawarte w nich przeciwutleniacze poprawiają pamięć i zdolności poznawcze.

4. Sok z jagód acai

Te jagody pochodzą z Ameryki Południowej i dopiero od niedawna interesują naukowców, ale już wiadomo, że mają wyjątkowo dużo przeciwutleniaczy, dużo więcej niż jagody, żurawina czy truskawki.

5. Sok z wiśni

Zawiera znaczącą porcję przeciwutleniaczy i działa przeciwzapalnie. Pomaga także walczyć z potreningowym bólem mięśni – należy go pić przed i po treningu.

6. Sok ze śliwek

Chroni przed zaparciami. Dlaczego? Bo zawiera dużo błonnika i naturalne substancje przeczyszczające (sorbitol). Poza tym zawiera przeciwutleniacze, żelazo i potas.

A co z tak popularnym sokiem z pomarańczy?

Jest mniej kaloryczny niż soki z winogron czy jagód, ale zawiera mniej przeciwutleniaczy. Jest bogaty w witaminę C. Sok fortyfikowany (wzbogacany) wapniem i witaminą D wzmacnia kości.

Najlepsze wyjście?

Jedzenie świeżych owoców! Zjadasz w ten sposób wszystkie cenne składniki zawarte w sokach owocowych plus sporą dawkę błonnika, który znacząco neutralizuje negatywny wpływ fruktozy na organizm i pomaga kontrolować apetyt.

Jeśli nie możesz oprzeć się szklane kalorycznego soku, spróbuj go rozcieńczyć wodą.

źródło: http://lionfitness.pl/


Copyright © 2003 - 2018 SOSW im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim | wdrożenie dunaj22