^Powrót na górę

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim

Slide 2 Slide 6 Slide 1 Slide 3

Patron Ośrodka


Irena Sendlerowa
Uchwała Rady Powiatu...

Kontakt

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Specjalny Ośrodek
Szkolno-Wychowawczy
im. Ireny Sendlerowej
w Nowym Dworze Gdańskim

ul. Warszawska 52
82-100 Nowy Dwór Gdański
woj. pomorskie

GPS: 54.20780 N 19.13524 E

  tel. (55) 247 23 21
  fax: (55) 247 23 21
www.soswndg.pl
www.bip.soswndg.pl

Wolne lektury

Wolne lektury

Edukacyjny język obiektowy

E-podręczniki

Kynoterapia

Sentencje łacińskie

Archiwum artykułów

Statystyki

stat4u

INFORMACJE DLA RODZICÓW

Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków uczniów w Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim w roku szkolnym 2017/2018 (pdf)


Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim informuje, iż w roku szkolnym 2017/2018 ustalono następujące dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych:

  • 30.10.2017, 31.10.2017, 02.11.2017, 03.11.2017
  • 30.04.2018, 02.05.2018, 04.05.2018

Kalendarz roku szkolnego 2017/2018 (pdf)


Zasady uniwersalne:

  • Czytamy zawsze w atmosferze entuzjazmu i zachwytu dzieckiem i książką
  • Codziennie, regularnie, dobrze jest wybrać stałą porę i stworzyć rytuał czytania
  • Zawsze z myślą o sprawieniu dziecku przyjemności, nie za karę, czy z obowiązku – celem jest wyrobienie u dziecka trwałego skojarzenia czytania z przyjemnością
  • Wybieramy książki interesujące i odpowiednie dla wieku i poziomu rozwoju dziecka – uwzględniamy jego reakcje
  • Chronimy wrażliwość dziecka - nie wzbudzamy lęków i napięć
  • Dopasowujemy czas czytania do umiejętności skupienia się dziecka – zaczynamy od kilku minut
  • Nie zmuszamy dziecka, by siedziało spokojnie i bez ruchu – może się bawić, słuchając
  • Nie pozostawiamy dziecka z książką samotnie, gdy już zna litery, gdyż zniechęci się do czytania. Czytanie jest wtedy zbyt trudne, a dziecko traci główna atrakcje czytania: bliskość ważnej osoby

W domu:

  • czytanie od urodzenia, a nawet wcześniej – do brzuszka
  • codziennie
  • ustalenie stałej pory – np. przed spaniem w ciągu dnia i wieczorem
  • oswajanie z książką/książka jako zabawka (z wykorzystaniem książek wytrzymałych na eksperymenty małych dzieci)
  • jak najwięcej zabaw z książką – rozmowy o obrazkach, wynajdowanie literek i krótkich wyrazów, wymyślanie innych zakończeń etc.
  • uczenie poszanowania książek papierowych: nie zaginamy rogów, nie kładziemy na blacie w kuchni
  • kontynuowanie czytania nawet gdy dziecko samo umie czytać
  • zabieranie książek na wyjazdy/wycieczki i tam, gdzie trzeba dłużej czekać (np. u lekarza)
  • czytamy także nastolatkom (chodzi o więź i rozmowę, do której książka jest często tylko pretekstem)
  • telewizor i komputer – tylko we wspólnej przestrzeni domu, trzeba nauczyć dziecko umiaru i wybiórczego kontaktu z mediami elektronicznymi

W przedszkolu:

  • ustalenie stałej pory, codziennie
  • można zapraszać do czytania rodziców i różnych ciekawych gości – ważna też rozmowa z nimi
  • książki zawsze ciekawe, mogą być proponowane/ przynoszone przez dzieci
  • ważna rozmowa po przeczytaniu, zabawa nawiązująca do treści, rysowanie związane z tekstem
  • warto zainstalować w sali półki z książkami
  • nie zmuszać dzieci do nieruchomego siedzenia
  • dopasować czas czytania do możliwości skupiania się dzieci
  • dostosować tytuły do poziomu percepcji dzieci
  • usunąć telewizor z sali

W szkole:

  • ustalenie stałej pory, codziennie
  • warianty: 20 minut czytania przez nauczyciela lub 10 minut rano czytanie przez nauczyciela,
  • 10 minut pod koniec zajęć wszyscy czytaja samodzielnie (nauczycieli i personel szkoły – też)
  • książki spoza lektur obowiązkowych, zawsze ciekawe, mogą być proponowane przez dzieci
  • nie na stopnie i odpytywanie; ważna rozmowa po przeczytaniu, ew. rysowanie u młodszych dzieci
  • warto zainstalowac w klasie półki z książkami

Copyright © 2003 - 2018 SOSW im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim | wdrożenie dunaj22