Przez cały kwiecień w Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym im. Ireny Sendlerowej w Nowym Dworze Gdańskim odbywać się będą wydarzenia związane z Miesiącem Wiedzy na Temat Autyzmu.
2 kwietnia co roku obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Celem tego dnia jest rozpowszechnianie wiedzy na temat spektrum autyzmu. Większa świadomość, czym jest autyzm sprawia, że osoby z tym zaburzeniem i ich bliscy spotykają się z większą akceptacją na co dzień. Dokładamy naszą cegiełkę do obchodów 2 kwietnia i piszemy, jak można lepiej zrozumieć zachowanie osoby z autyzmem.
A czy Ty wiesz co to jest autyzm?
Zacznę może od tego, że mój syn w wieku 4 lat mówił tylko kilka słów. Pani doktor pierwszego kontaktu uspokajała mnie mówiąc, że chłopcy zazwyczaj zaczynają późno mówić. Jednak nie dawało mi to spokoju i zgłosiłam się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, do pani logopedy oraz do pani psycholog i właśnie tutaj po raz pierwszy usłyszałam, że to może być autyzm. Zgłosiliśmy się do Poradni dla Dzieci z Autyzmem, tam prawie rok czekaliśmy na diagnozę, usłyszałam, że to AUTYZM oraz upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym. Diagnoza była tylko potwierdzeniem tego co już wiedzieliśmy. Cały czas współpracowaliśmy z panią psycholog, logopedą i pedagogiem,
"Gdybym mógł z Wami rozmawiać... Autystyczny chłopiec szuka porozumienia"
Oto książka napisana przez autystycznego chłopca, który pragnie opowiedzieć na czym polega jego choroba. Dzięki wsparciu i ogromnej pracy matki Dietmarowi udało się częściowo zapanować nad swą psychiką i zachowaniem. Chociaż porozumiewa się z innymi wyłącznie na piśmie jego listy i niezwykle osobista poezja, pozwalają bardzo dokładnie poznać świat jego przeżyć.
1. Autyzm można/nie można wyleczyć
To, czy autyzm może zostać wyleczony czy nie, budzi wiele kontrowersji i sporów. Należy pamiętać, że pojęcie autyzm jest używane często jako skrót myślowy dla wszystkich zaburzeń ze spektrum autyzmu. A zaburzenia te znacząco różnią się między sobą, między innymi potencjalnymi możliwościami samodzielnego życia. Zatem po tym względem nie można stawiać na równi np. zespołu Aspergera i autyzmu dziecięcego czy zespołu Retta. Dlatego pisząc autyzm mam na myśli autyzm dziecięcy (kod F84.0 wg. ICD-10).
„Proszę wyjść z tym niegrzecznym dzieckiem, albo je uspokoić!” – to słowa, które najczęściej słyszą rodzice autystycznych dzieci. Dlatego wolą nie chodzić w miejsca publiczne. Bo ile razy można tłumaczyć, że dziecko ma autyzm. A jeśli już przejdzie im to przez gardło, to jeszcze trzeba wytłumaczyć co to takiego jest. Nie ma bowiem w naszym społeczeństwie wiedzy czym jest to zaburzenie i jak się objawia. Dzieci nadpobudliwe ruchowo, krzyczące, wierzgające na podłodze, bijące innych, niszczące przedmioty postrzega się jako rozwydrzone, niewychowane, rozpieszczone i agresywne (przepraszam
Gminy mają obowiązek zapewnić dziecku odpowiednie warunki do nauki, wychowania i opieki w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej, ogólnokształcącej lub zawodowej oraz zgodnie z art.17 ust. 1 ustawy o systemie oświaty ustalić poprzez akt prawa miejscowego – uchwałę sieć szkół w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom obowiązku szkolnego.
Obecnie autyzm diagnozowany jest około 2-go roku życia i z reguły od razu wprowadzana jest intensywna terapia dzieci. Zatem zanim dzieci trafiają do szkoły przechodzą długą i trudną drogę terapeutyczną. Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie edukacji dziecka w nawiązaniu do zindywidualizowanego procesu terapeutycznego.
Gdy dziecko z autyzmem przychodzi do szkoły:
Twój wnuk ma autyzm! Co powinienem widzieć i o czym pamiętać?
Dziadku i Babciu!
Po pierwsze. Mówcie do mnie prostym, niedziecinnym językiem. Mam problemy z rozumieniem mowy, dlatego mówcie do mnie używając prostych i krótkich zdań. Najlepiej mówcie używając tych samych słów i zwrotów „Daj rękę”. „Idziemy na spacer”.
Czytasz TO, bo prawdopodobnie Twój kolega lub Twoja koleżanka z klasy ma AUTYZM. A może znasz kogoś kto mówił Ci coś na ten temat, a Ty jeszcze nie wiesz – CO TO JEST? Być może słyszałeś gdzieś i zastanawiasz się, co to za DZIWNA CHOROBA? Osoby z autyzmem wyglądają zupełnie zwyczajnie, ale ZACHOWUJĄ SIĘ INACZEJ. Trochę dziwacznie, a czasem nawet dość głupio. To AUTYZM powoduje, że ludzie tak dziwnie się zachowują.
Autyzm - co to jest?
Autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju. Oznacza to, że autyzm jest zaburzeniem bardzo złożonym i wpływa na całe funkcjonowanie dziecka. Niektóre dzieci mają autyzm od początku, od urodzenia, a u innych pojawia się nagle, z jakiegoś powodu, ale pierwsze objawy autyzmu występują zazwyczaj przed 3 rokiem życia. Stopień autyzmu może być bardzo różny: od ciężkiego do łagodnego. Łagodną postać autyzmu nazywamy Zespołem Aspergera.
Mamo, Tato! Sprawdź, jak się rozwija Twoje dziecko!
1. Porównaj osiągnięcia rozwojowe Twojego dziecka z listą umiejętności rozwojowych odpowiadająca jego wiekowi.
12 lipca Sejm RP uchwalił Kartę Praw Osób z Autyzmem.
Punkt 3 Karty mówi, że osoba z autyzmem ma prawo do "łatwo dostępnej, bezpłatnej i adekwatnej edukacji". Karta zapewnia też prawo do szybkiej diagnozy, odpowiednich warunków mieszkaniowych, adekwatnej terapii i wielu innych podstawowych zasobów.