Wczesne wspomaganie rozwoju to program kompleksowych działań terapeutycznych, które mają na celu poprawienie funkcjonowania dziecka poprzez pobudzanie jego psychoruchowego i społecznego rozwoju oraz udzielanie wsparcia jego rodzinie.
Podstawą do objęcia dziecka i jego rodziny wczesnym wspomaganiem rozwoju jest opinia wydawana przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się indywidualnie lub grupowo w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, zajęcia są bezpłatne.
Zadania realizowane w ramach wczesnego wspomagania rozwoju polegają na stymulowaniu sfery poznawczej, emocjonalnej i społecznej, których celem jest kształtowanie i rozwijanie umiejętności życiowych, porozumiewania się, radzenia sobie z emocjami. Udział w zajęciach jest etapem przygotowującym dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Obszary wczesnego wspomagania rozwoju:
- Obszar poznawczy
- uwaga
- pamięć
- spostrzeganie
- koncentracja
- myślenie
- Kompetencje komunikacyjne
- Obszar emocjonalny
- umiejętność przeżywania, wyrażania i kontroli emocji
- budowanie poczucia własnej wartości
- przezwyciężanie trudności i kryzysów rozwojowych
- Obszar społeczny
- funkcjonowanie w grupie
- kształtowanie postaw empatii, zrozumienia i współpracy
- respektowanie zasad i norm
- Obszar fizyczny
- odbieranie i przetwarzanie bodźców zmysłowych
- prawidłowe funkcjonowanie układu ruchu
Specjaliści pracujący z dzieckiem:
- Oligofrenopedagog
- Psycholog
- Logopeda
- Inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny
Metody stosowane podczas zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (dobierane indywidualnie do potrzeb dziecka)
- Metoda Integracji Sensorycznej
- Elementy Metody Krakowskiej
- AAC
- Kinezjologia edukacyjna Dennisona
- Elementy Metody Dobrego Startu
- Elementy Metody Marii Montessori
- Pedagogika zabawy
- Zabawa niedyrektywna Axline
- Metoda behawioralna
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- NDT Bobath
- PNF
- Diagnostyka funkcjonalna
Podstawa prawna
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) – art. 102 ust. 1 pkt 9, art. 127 ust. 5 i 6, ust. 10.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1635)
- https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001635